محصولات طرح سنتی: همه جیز درباره ترمه و محصولات تولید شده از پارچه ترمه

محصولات طرح سنتی: همه جیز درباره ترمه و محصولات تولید شده از پارچه ترمه...
artemisia.ir ۱۳۹۴/۰۶/۰۱ بازرگانی

کلیدواژه ها:#Artemisia.ir، #آجیل، #آشپزخانه، #ارزان، #ازدواج، #استاد، #اصفهان، #اصفهانی، #انار، #انواع_ترمه، #انگلیس، #اهورامزدا، #ایران، #ایران_بزرگ، #ایران_زمین، #ایرانی، #بازرگانی، #بته_جقه، #بسته_بندی، #بقچه، #بقچه_ترمه، #بهشتی، #بومی، #تابلو، #تاریخ، #تاریخ_ایران، #ترمه، #ترمه_ایرانی، #ترمه_بافی، #تهران، #تومان، #جاجیم، #جعبه_ترمه، #جعبه_هدیه_ترمه، #جهانی، #جواهرات، #حنا، #خانه، #خراسان، #خشخاش، #دارایی، #درهم، #دست_بافت، #دستباف، #رومیزی_ترمه، #زرتشت، #زرتشتی، #زرتشتیان، #زردچوبه، #زعفران، #زیبایی، #سرمه_دوزی، #سند، #سپاهان، #سیاست، #شاه، #شاه_عباس، #شعربافی، #شهرها، #صفوی، #صنایع_دستی، #طراحی، #طرح_ترمه، #طرح_سنتی، #طلا، #عباسی، #عروس، #فرهنگ، #فیروزه_ای، #قالی، #قرآنی، #قیچی، #ماشین_آلات، #محصولات_ترمه، #مردم، #مصنوعی، #مقدس، #نوزاد، #همت، #هنر، #وزیری، #پارچه_ترمه، #پرده، #پسته، #چین، #کاشان، #کرمان، #کشمیر، #کلاسیک، #کیف_ترمه، #کیف_زنانه، #کیف_زنانه_ترمه، #کیف_پول، #گل_بنفشه، #گلیم، #گیاهی، #یزد، #یزدی

همه جیز درباره ترمه و محصولات تولید شده از پارچه ترمه
ترمه چیست؟ ترمه ، نوعی پارچه گرانبهای بافته‌شده از الیاف بسیار لطیف است که از صنایع دستی نساجی نفیس ایران است.
ترمه نوعی از منسوجات سنتی ایران است که از گذشته های بسیار دور در ایران بزرگ تولید می شده است. کاربرد پارچه ترمه در محصولاتی متنوعی همچون رومیزی ترمه ، رانر ترمه ، کوسن ترمه ، سجاده ترمه ، جانماز ترمه ، تابلو ترمه ، روتختی ترمه ، سرمه دوزی ، کراوات ترمه ، البسه ترمه و غیره از دیرباز جزئی از فرهنگ ایرانی بوده و هست.
در آغاز زرتشتیان پایه گذار هنر ترمه بافی بودند و از آن برای دوخت شلوارها و جامه های سنتی و مذهبی وبخصوص مراسم و جشن های خود استفاده می كردند كه از نوع راه راه آن (محرمات) به عنوان شال كمر استفاده می نمودند. معمولا ترمه را با بته جقه های آن می شناسند كه خود داستان و توصیفی دارد كه اینچنین است كه نماد و نقش ترمه برگرفته از سروی خمیده است كه ریشه در فرهنگ اصیل ایرانی-زرتشتی دارد كه علاوه بر فروتنی و خضوع در برابر معبود (اهورامزدا) داستانی این چنین دارد كه زرتشت پیامبر قدیم ایران زمین این درخت بهشتی را در پیشگاه آتشكده كاشت و از آن به بعد این سرو خمیده بعنوان نماد و نقشی مقدس و اهورایی در نفیس ترین پارچه یعنی ترمه از ان استفاده میشده و میشود.

دارایی بافی ، سنت زیبای یزدی: دارایی پارچه ای ابریشمی است با نقوش درهم هندسی که در یزد بافته می شود. علت انتخاب این نام بدین جهت است که قواره هایی از این پارچه را به همراه ترمه ، هنگام تهیه جهیزیه به عنوان دارایی عروس به او هدیه می دادند.

* * * در آغاز همه ترمه ها كاملا دستباف بدون دخالت هیچ دستگاهی بافته می شده است كه بعدها در قرون بعد كم كم دستگاههای سنتی بافت ترمه ساخته شد و تا همین چهل پنجاه سال پیش هم همه ترمه ها باهمین دستگاه های سنتی بافته می شد كه با ورود صنعت و ماشین و دستگاه های ریسندگی و بافندگی به این رشته بافت ترمه اكنون بگونه تمام ماشینی در كیفیت و ضخامت های مختلف از جنس ابریشم و در اندازه های پهنا 70 و 90 و 95 و 1 متر و 120 و 140 و 150 و 180 و 2 متر و حتی پهنا 3 متر هم با توجه به كاربرد آن بافته می شود. از معروفترین و باقدمترین كارخانه های ترمه كه حرف اول را در كیفیت و تنوع ترمه میزنند میتوان به گروه كارخانه های ترمه رضایی ، ترمه حسینی , ترمه سالاری اشاره كرد وهمچنین در زمینه تولیدات عمده سرمه دوزی میتوان نام ترمه اصفهان را نام برد.
از نظرارزشی ابتدا در رده نخست ترمه های قدیمی ( ترمه اصل ) قرار میگیرد كه از جنس كرك و پشم بافته میشدند كه به خاطر دستباف بودن و قدیمی بودن و شناسنامه دار بودنشان بعنوان كالایی عتیقه از گرانبهاترین و نفیس ترین ترمه ها هستند كه در انواع سوزنی و بقچه ای و شال ترمه شامل راه راه و محرمات و شال چارقدی و شال بندی و شال اتابكی و شال كشمیری و شال یزدی بافته می شده است كه متداول ترین نقش های به كار رفته در آن ها بته جقه گوزنی درختی و گل بنفشه است. بر روی این ترمه اصل دراصفهان با سرمه اصل (سیم نقره با روكش آب طلا) دوخت سرمه دوزی انجام می شود كه قیمت این دست بافته ها گاهی تا چند میلیون تومان و حتی بیشتر میرسد و ارزش فراوانی در گذر زمان پیدا كرده اند. . در رده دوم از نظر ارزش ترمه های ابریشمی هستند كه در گوناگونی و تنوع رنگ و نقش بسیار بصورت ماشینی در پهناهای مختلفی بافته میشوند و بسته به جنس و الیاف بكاررفته در آن آن وهمچنین تراكم و تعداد رنگ بكار رفته در آن از متری20000 تومان تا متری 200000 هزار تومان هم فروخته می شود كه در انواع بته بته ای- كتیبه ای - راه راه و پانلی تولید میشود.

دستگاه بافندگی ترمه ، تقریبا شبیه سایر دستگاههای نساجی سنتی ، چوبی است و در خود مناطق تولید وتوسط صنعتگران محلی ساخته می شود

* * * ترمه همانند فرش دست بافت دارای تار و پود است که پود در پشت پارچه ترمه به صورت آزاد قرار می گیرد. ترمه اصیل ایران لاکی یا عنابی رنگ است و طرح بته جقه یا سرو خمیده جزء لاینفک آن است. امروزه با توجه به گرایش روزافزون جوامع مدرن به نمادهای سنتی و بومی ، محصولات ترمه همچون کیف ترمه و ساک ترمه نیز بسیار مود توجه قرارگرفته است.

شَعربافی یا شربافی یکی از صنایع دستی ایران است. به موی انسان یا حیوان « شَعر » گفته می‌شود ، و در اصطلاح بافندگی ، شَعر نوعی پارچه‌ است که با مو یا ابریشم و با « دستگاه بافندگی چهاروردی » بافته می‌شود. بافتن شَعرِ پشمی در یزد و اصفهان و شَعر ابریشمی در کاشان رواج داشت که اکنون در معرض فراموشی و نابودی است.

* * * امروزه با پیشرفت صنعت نساجی و بافت پارچه ترمه در طرح ها و رنگ های متنوع بافته می شود. نقش ترمه در محصولاتی نسبتا نوینی همچون کوسن ترمه ، تابلو ترمه ، روتختی ترمه ، پشتی ترمه ، لحاف ترمه ، پرده ترمه ، رومبلی ترمه ، کتاب های نفیس ترمه ، صندوقچه ترمه ، جعبه جواهرات ترمه ، کیسه شاباش ترمه ، لباس ترمه ، کفش ترمه و رومیزی های ترمه سرمه دوزی شده از جمله مهم ترین محصولات تولید شده با پارچه ترمه می باشند. نقش‌های منحنی مانند بته جقه و گل‌های شاه‌عباسی در رنگ‌های مختلف در ترمه به کار می‌رود.

جعبه جواهرات ترمه به رنگ آبی نیلی طرح شاهپسند از تولیدات مدرن و کاربردی پارچه ترمه است

* * * ترمه با طرح‌های بسیار متنوعی در نقاط مختلف ایران بافته می‌شود و ترمه یزد به زیبایی بسیار معروف است.
برای ترمه‌بافی از ابریشم و پشم مرغوب با الیاف بلند استفاده می‌کنند. نخ‌ها با رنگ‌های گیاهی و مواد مصنوعی طبیعی ، و بیشتر به رنگ‌های عنابی ، قرمز ، سبز ، نارنجی و مشکی رنگرزی می‌شوند. برخی از نقش‌های متنوع ترمه بافی عبارتند از بته جقه ، گل‌های شاه عباسی ، بته خرقه ، شاخ گوزنی ، امیری ، راه راه (محرمات) ، بته سروی و بته بادامی

انواع رومیزی ترمه : امروزه پارچه ترمه در طرح ها و رنگ های متنوع بافته می شود. رومیزی ترمه (مربع ، رانر و سری رانر) ، کوسن ، سجاده و جانماز ترمه ، تابلو ترمه ، روتختی ترمه ، پشتی ترمه ،

* * * در گذشته نقش‌های ترمه را به روش انگشتی ایجاد می‌کردند ولی امروزه از دستگاه چهاروردی (که برای شعربافی و نساجی سنتی به کار می‌رفت) استفاده می‌شود. ترمه‌بافی از اوایل دوران صفویه در ایران رونق داشته ولی اکنون به یمن و همت هنرمندان سختکوش ایرانی درحال به روز شدن است و در یزد ، کاشان ، کرمان ، اصفهان و تهران کارگاه‌های ترمه‌بافی وجود دارند.

عروسک ترمه: عروسکهایی که با البسه سنتی ایرانی و طرحهای ترمه تزئین میشوند یکی از سوغاتی های رایج مناطق گردشگری میباشد. سفارش البسه ترمه زنانه

* * *
کیف پارچه ای طرح بته جغه کلاسیک ترمه و انواع پارجه های کشمیری- مرغوب ترین ترمه پانلی بافته شده در ایران

* * * پارچه ترمه به پارچه ظریف و لطیفی اطلاق میشود كه از دو سری نخ تار وپود که با دست بافت بافته شده باشد به نحوی كه پود در پشت پارچه به صورت آزاد و تراكم پودی آن زیاد باشد .جنس آن از كرك و پشم یا ابریشم با طرحهای اصیل و سنتی ایران است .
تاریخچه ترمه
شروع ترمه بافی در ایران به اوایل دوره صفویه می رسد هر چند برخی را عقیده بر آنست كه زادگاه اصلی ترمه قلب آسیای مركزی و ارتفاعات كشمیر است عده ای نیز بر این باورند كه ترمه بافی در ابتدا درایران آغاز گردید و سپس به كشمیر راه یافته است .آنچه در خصوص این پارچه بسیار ظریف میتوان گفت این است كه ذوق و سلیقه و ابتكار ایرانیان در ظرافت بافت ، جنس و طرحهای خیال انگیز آن در جهان كم نظیر میباشد .این هنر در دوره شاه عباس صفوی به اوج شكوفایی و تكامل خود دست یافت ، كه شهره جهان گشت و به یكی از محصولات صادراتی ایران مبدل شد .

کفش ترمه ، جعبه جواهرات ترمه ، بقچه ترمه ، جاآینه ای ترمه از جمله موارد متعددی است که هنر کلاسیک ایرانی را با مد امروزی تلفیق میکند

* * * مراحل بافت ترمه :
الف) مواد اولیه مصرفی : نخستین مرحله بافت ترمه تهیه كردن مواد اولیه آن است .معمولا ترمه از پشم و ابریشم می بافند اما پشم سفید رایج ترین پشمی است كه در بافت ترمه مورد استفاده قرار می گیرد زیرا میتوان آنرا به رنگ دلخواه رنگ آمیزی نمود .پشم ترمه باید مرغوب باشد و الیاف بلندی داشته باشد كه گوسفندان ایران دارای پشمهای نرم و محكم خوبی بوده و تا حد زیادی براق و سفید است و بهترین پشم گوسفند در ناحیه پهلوها - شكم - پشت گردن و سر وساق پا قرار دارد و معمولا این پشمها برای بافت ترمه استفاده می گردد .نحوه آماده كردن - ریسیدن و رنگرزی كردن و بافتن پشم در قرن 16 میلادی در ایران پیشرفت زیادی كرد . از دوره شاه عباس صفوی می توان به عنوان دوران اوج و شكوفایی صنعت ترمه و قالی بافی یاد کرد ، به دلیل اینكه شاه عباس طراحان برجسته ای را از چین وارمنستان به ایران دعوت كرد تا هنر نوین خود را به ایرانیان تعلیم دهند به همین دلیل ترمه های آن زمان زیبایی و برجستگی خاصی پیدا كرد .
ب) شستن پشم : پس از تهیه مرغوب ترین پشم ، اولین قدم تمیز كردن پشم از چربی و چرك موجود ومحلول در آن است ، كه باید قبل از رنگرزی انجام شود .ایرانیان معمولا قبل از اینكه پشم گوسفندان را قیچی كنند حیوان را 10 دقیقه در آب میشویند سپس برای جدا كردن مواد چربی از پشم آن را دربازها (قلیا)خیس كرده و سپس چندین بار با آب می شستند تا با اینكار ناخالصی ها پاك و پشم براق گردد .

کیف ، کفش و البسه ترمه زنانه: رنگ های مصرفی در ترمه و به خصوص متن آن را عنابی ، قرمز روشن ، سبز ، نارنجی و سیاه تشکیل می دهد و طرح هایی که در ترمه کاربرد دارد ، طرح هایی نظیر بته جقه ، بته خرقه است

* * * ج ) سفید كردن پشم : در ایران از دو روش برای سفید كردن پشم استفاده میشود .
روش اول : پشمها را در چمنزار پهن می كردند تا پس از جذب شبنم و تبخیر آن در روز سفیدتر گردد و این عمل را چندین مرحله انجام می دادند .
روش دوم: استفاده از مشتقات گوگرد برای سفید كردن پشم .
د)ثابت كردن رنگ : بعد از اینكه پشم ها به اندازه كافی سفید شدند ، نوبت رنگ نمودن آنهاست كه یكی از مهمترین مراحل تهیه پشم برای بافت ترمه می باشد . چون رنگهایی كه مستقیم بكار برده شوند دوام و ثبات ندارند و رنگرزهای ایران برای رفع این مشكل ، از موادی بنام دندانه استفاده می كردند . دندانه ماده شیمیایی معدنی است كه توانایی جذب رنگ را در پشم افزایش می دهد .برای اینكه دندانه واكنش مطلوب خود را در رنگرزی كسب كند باید قبلآ خالص گردد . رایج ترین دندانه ها كه در ایران بكار می رفتند عبارتند از : زاج سفید ـ قلع ـ روی ـ كلر ـ سرب و سولفاتهای دیگر كه مواد معدنی و مازوج و برگ سماق و غیره كه مواد گیاهی بودند .
ه) رنگرزی به وسیله رنگهای طبیعی و گیاهی : رنگ ترمه های ایرانی معمولا از گیاهان طبیعی تهیه می شود .این رنگ ممكن است از ریشه ، تنه ، برگها ، گل ، میوه و یا پوست گیاهان بدست آید . چون حفظ پارچه های ترمه پشمی بسیار مشكل است و در اثر رطوبت و بید از میان رفته اند و اطلاعات كمی از رنگ آنها باقی مانده است.

لباسهای سنتی طرح ترمه ایرانی مزین به طرحهای بته جقه ، شاه عباسی گل سرسبد بازارهای اصفهان - معمولا ترمه را از پشم و ابريشم مي بافند اما پشم سفيد رايج ترين پشمي است كه در بافت ترمه مورد استفاده قرار مي گيرد زيرا ميتوان آنرا با هر رنگي كه دلخواه است در آورد

* * * انواع ترمه
انواع ترمه های ایرانی و كشمیری بشرح زیر می باشند:
1- شال چهرقدی : اندازه آن 5/1*5/1 می باشد و برای روسری یا بقچه بكار می رود كه هم لچك ترنجی آن متداول بوده و هم نوع گلدار آن .
2- شال راه راه : که بر دونوع است :
الف) شال راه راه پهن
ب) شال راه راه باریك
که هرکدام نوع مصرف خودش را متناسب با سلیقه افراد در استفاده از آنها دارد .
- شال اتابكی: از نوع كشمیری است و از پشم بسیار لطیف بافته می شود.
4- شال بندی : نقشه آن شبیه لانه زنبور است و داخل هر خانه یك گل یا یك بته می خورد
5- شال محرمات : به نوعی شال راه راه گفته می شود كه پهنای رههای آن متفاوت است .
6- شال كشمیری : به انواع شالهای بافت كشمیر گفته می شود كه معروفترین آن نقشه بته جقه ، نقشه شاخ گوزنی و نقشه درختی می باشند.
7- شال زمردی : نوع اعلای شال كشمیری است كه زمینه نیلی با نقشه بته جقه و رنگهای بسیار زنده بخصوص رنگ سبز زمردی دارد.
8- شال كرمان : به تمام شالهای بافت كرمان گفته می شودو انواع گوناگون دارد .
9- شال امیری : همچنانكه از نامش پیداست از انواع درباری و اعلای شالهای كشمیری است عموما نقش بته جقه و شاخ گوزنی آن دیده شده است .
10- شال یزدی : ترمه های یزدی به ترمه های بافت منطقه یزد گفته می شود كه اكثرا یا راه راه هستند و یا گلهای شاه عباسی می خورند كه قدیمی و نایاب هستند.

کیف زنانه ترمه ، کیف پاسپورتی دخترانه ترمه ، کیف زنانه و دخترانه ترمه ابریشم(آبی فیروزه ای) طرح گنبدی ، کیف پول چرم و ترمه • دست ساخته ، ست کیف زنانه ترمه

* * * ابزار كار و شیوه بافت ترمه
دستگاه بافندگی ترمه ، تقریبا شبیه سایر دستگاههای نساجی سنتی ، چوبی است و در خود مناطق تولید وتوسط صنعتگران محلی ساخته می شود .این نوع دستگاهها چهار وردی است كه وردها توسط پدالهایی كه در زیر پای بافنـده قرار دارند بــه حركت در می آیند .پس از تهیه مواد اولیه و تدارك دستگاه بافندگی كار چله كشی به شكلی كه در بافت سایر منسوجات دست بافت رایج است انجام و بدنبال آن عمل بافت آغاز می گردد .هر دستگاه ترمه نیاز به یك گوشواره كش دارد كه استادكار در پشت دستگاه نشسته و گوشواره كش در بالای آن قرار می گیرد که كار وی انتخاب و تعیین نخهای مخصوص جهت ایجاد نقش بر روی پارچه می باشد و نقوشی كه معمولا بر روی ترمه های ایرانی دیده می شود حاصل و نتیجه همكاری گوشواره كش با استاد است .
مطالعه و بررسی ترمه های موجود نشان دهنده این واقعیت است كه بافت ترمه كار بسیار مشكل و طاقت فرسایی بوده است .بافت ترمه با دستگاههای سنتی نیاز به صرف وقت ، دقت و مهارت فراوان بوده و به كمك این دستگاه می توان حدود 20 الی 25 سانتی متر ترمه مرغوب در طول روز ( معادل 8 ساعت کار مفید ) بافت ولی با استفاده از دستگاه ژاكارد كه در حقیقت كار گوشواره كش در دستگاههای ساده بافندگی را انجام می دهد تولید كمی افزایش یافته و به حدود 100 سانتی متر در روز رسیده است .یكی از حساس ترین وظایف بافنده انتخاب رنگ و هماهنگی آن می باشد كه ترمه باف باید سعی و دقت بسیاری در آن بكار برد و دشواری این مطلب وقتی روشن می شود كه توجه كنیم تارهای ترمه باید همگی دارای یك رنگ و از یك جنس باشند و تنها انتخاب رنگ در مورد پودها متفاوت بود ، یعنی زمینه همیشه ثابت و تنها در متن آن می بایست انتخاب رنگها صورت پذیرد .

تولید انواع کیفهای سنتی ایرانی با طرحهای گلیم ، جاجیم ، ترمه ، کشمیری و نمدی زینت بخش البسه های به روز

* * * در بافتن ترمه موضوع بسیار حساس دیگر بكار بردن پودها و تارهایی با ضخامت متفاوت و همچنین طریقه بافت یعنی گذاردن این تارهاو پودها در كنار یكدیگر می باشد و چون رنگ تارهاثابت است بنابراین در بیننده تنها تركیبی از رنگهای تار و پودها به چشم می خورد كه خود بیانگر دشواری كار بافنده می باشد .در بافتن شالهای كشمیری معمولا پود را در زیر یك تار و از روی دو تار مجاور رد می كنند و این ترتیب در قسمتهای ساده شال تكرار می شود و در نقشه ها سعی می شود كه این ترتیب حفظ گردد ، مگر در جاهائیكه نقشه حكم كند كه پود از روی تعداد كمتر یا بیشتری تار رد شود .
نوع دیگر بافت وجود دارد كه زیاد متداول نبوده و در آن پودهای رنگی (پود نقشه) قسمت اصلی پارچه را تشكیل نمی دهند یعنی اگر پود شكافته شود جای آن خالی نمی ماند و پود دیگری كه زمینه را تشكیل می دهد نمایان می گردد . اكثر شالهای كشمیری طوری بافته شده اند كه قسمت اضافه هر پود را در رج بعدی بكار برده اند و پشت ترمه نخهای آزاد به چشم نمی خورد ولی در شالهای كرمانی قسمت اضافه پودها در پشت ترمه بلااستفاده و آزاد می ماند ، شالهای خراسان ویزد نیز مثل شال كرمان پشتشان دارای قسمتهای اضافه پودهای رنگی است .

راز جذابیت و زیبائی ترمه‌های ایرانی در تاثیر رنگ و نقش بته جقه در ترمه است. رنگها نیروها و انرژیهای تابناکی هستند که ناخودآگاه به صورت مثبت یا منفی بر ما اثرگذارند

* * * رنگهایی كه اطلاعاتی از آنها باقی مانده است :
نوع منبع - رنگ
رناس نارنجی ـ قرمز
جفت بنفش ـ قرمز
برگ حنا قرمز ـ قهوه ای
زعفران - آبی یا آبی تیره
ریشه توت - زرد
پوست گردو قهوه ای ـ خاكستری
زردچوبه زرد پررنگ
برگ مو زرد روشن
برگ توت زرد روشن
برگ چای زرد ـ قهوه ای
پوست انار قهوه ای ـ خاكستری
كنده درخت بقم بنفش ـ سیاه
پوست بلوط قرمز مایل به قهوه ای
پوست خشخاش قهوه ای
برگ سماق قرمز ـ قهوه ای
پوست درخت سیب قهوه ای ـ زرد

تابلو ترمه های سرمه دوزی شده ، ترمه ی طرح سپاهان به نام ترمه جعفری می باشد که جزء ترمه های پرطرفدار است و همراه با کیف های ترمه در بازارهای تهران عرضه میگردد

* * * یكی از وظایف مهم و مشكل بافنده ترمه انتخاب رنگ و جور كردن آنها میباشد كه این جور كردن یا از طریق رنگهای متجانس و دارای هارمونی انتخاب می شود یا حتی ممكن است از انتخاب رنگ متضاد در یك فرم مشخص نیز نوعی تجانس و زیبایی به چشم بخورد كه این مسئله یك راز در هنر ترمه ایران است .
كاربرد ترمه در گذشته و حال
ترمه در زمانهای گذشته مصارف متنوع و گوناگونی داشته است كه از جمله: دوختن لباسهای فاخر ، اشرافی ، پرده ، جانماز ، خلعتی و... را می توان نام برد . امروزه نیز از ترمه به عنوان پارچه مبلمان ـ پشتی و رومیزی و ... استفاده می شود . مصرف كنندگان ترمه در گذشته بیشتر رجال و اشراف و پادشاهان بوده اند و در زمان حال اغلب اقشار متوسط و بالای جامعه هستند كه آن را بعنوان هدیه در عروسی ها و در اعیاد و مراسم رسمی و خانوادگی به یكدیگر تقدیم می كنند .

جعبه ترمه: جعبه جواهرات ترمه ، جعبه قرآنی ترمه و موارد استفاده بسیاری جهت هدایای ارزشمند و سوغاتی. از جعبه های ترمه حهت بسته بندی آجیل ، خشکبار و زعفران استفاده روزافزون میشود

* * * وضعیت ترمه در حال و گذشته
صنعت ترمه قبل از ورود پارچه ها و منسوجات بافت كارخانه های ماشینی غرب به ایران از رونق چشمگیری برخوردار بوده است و به دلیل مصارف و كاربرد متنوع آ ن در بین طبقات مرفه به بخشی از نیازهای مصرفی پاسخ داده است به طوریكه تعداد دستگاههای بافندگی در زمان قدیم در یزد حدود 500 الی 700 دستگاه می رسیده است اما در زمان حال این صنعت دستی تقریباً منسوخ شده است .

جعبه ترمه بسته بندی آجیل ... این بسته بندی ویژه آجیل و خشکبار طراحی شده است. جعبه مجلسی ترمه با کاور ترمه از جنس مخمل و ترمه برای بسته بندی آجیل ، کتابهای نفیس و سایر محصولات مثل خشکبار و زعفران کاربرد دارد

* * * علل نابودی ترمه در ایران
صنعت بافت پارچه در قرن 19 ، یعنی در اواخر حكومت قاجاریه با گسترش مناسبات سرمایه داری كه به صورت جبری و اجتناب ناپذیر به فراخنای گیتی هجوم آورده بود و در پی غارت مواد خام و تصاحب بازارها جهت فروش كالا و سود بیشتر ، مواجه بود .
ساختار ایران در آن مقطع دچار یك ضعف مضاعف بود : از یك طرف به دلیل ضعف تاریخی و اقتصادی ـ اجتماعی امكان توسعه سرمایه داری و به تبع آن ظهور یك طبقه سرمایه دار قوی با پشتوانه ملی را عاجز بود و از سوی دیگر ، وابستگی حكومت به استعمار روس و انگلیس بود كه هیچگونه تحرك و پویایی را در اقتصاد ملی ایران بر نمی انگیخت و سعی در فروپاشی صنایع داخلی و نابودی همه جانبه آن می کرد و در نهایت با تسلط یافتن بر حوزه های اقتصادی و كنترل و تحت نفوذ در آوردن سیاست داخلی و خارجی توانستند به نیات شوم خود جامه عمل بپوشانند .
علاوه بر این موارد پایین بودن قدرت خرید مردم -گرانی مواد اولیه -مقدار كم بافت در طول روز ـ ظهور ماشینهای پارچه بافی و رقابتهای بازرگانی را در اواخر دوره قاجاریه میتوان به عنوان عوامل مؤثر در منسوخ صنعت ترمه به شمار آورد .
اما می توان با تقویت باورهای فرهنگی مربوط به اشتغال در این حوزه ( صنایع دستی ) ، ارائه امتیازات خاص به محدود شاغلین انگشت شمار در این رشته هنری و حمایت همه جانبه از این هنرمندان ، شاهد تحولی عظیم در این رشته باشیم .

جعبه فانتزی تولید و فروش جعبه هدیه ترمه تارشید هدیه ای مناسب نشانه اصالت ایرانی با انواع رنگ و نقش ... گز لقمه پسته با جعبه ترمه وزیری. این جعبه از رویه خشتی ترمه ، دور تادور جعبه از ترمه و بدنه گالینگور تهیه شده است

* * * مراحل تولید جانماز ترمه ، بقچه ترمه ، رانر ترمه ، سجاده نماز ترمه ، جلیقه ترمه و...:
برای زیبائی کالاهای تولیدی که به صورت ابعادی می باشند ، لبه کار بسیار مهم است که می توان از همه خرج کارها شامل ریشه ، نوار ، یراق و مغزی در سایزها و ترکیب ها و شکل های مختلف استفاده کرد که به دلیل سادگی و زیبائی آن عام پسند و دوخت آن راحت و کم هزینه است.
مرحله دو همراه با مرحله یک با فاصله تقریبی 10 سانتیمتر نوار و یراق آلات بر روی هر محصول به شکل زیبائی دوخت می شود که نوع یراق و نوار و ترمه که باید از نظر رنگ ، همگونی و نزدیک به هم بوده و در انتخاب آن دقت لازم به کار رود.
این مرحله شامل مرحله 1و2 که فاصله خالی آنرا با روبان های ساطنی یا از ترمه محرمات ( ترمه ای است که به صورت راه راه بافت می شود) دوخت می شود و بسیار زیبا و یک روش دوخت قدیمی است که روبان را می توان روی ترمه دوخت و هم می توان به آن اضافه کرد که باعث بزرگی اندازه محصول تولید شده می شود.
به طور کلی به دلیل کار دست انجام شده روی محصول و بهتر جلوه گر شدن کار دست آن ، سادگی مغزی را ترجیح می دهند.
گلدوزی ، ساتن دوزی ، نگین دوزی ، اقلام دیگر در این مرحله در بعضی از شهرها با ماشین آلات پیشرفته امروزی طرح های بسیار زیبائی را خیلی سریع و ارزان روی ترمه ها انجام می دهند که این روش هم درنوع زیبا و مشکل گشاست.
سرویس ترمه عروس: ترمه های ابریشمی امروزه برای دوختن سرویس ترمه عروس شامل رومیزی پذیرایی و ناهار خوری ، بقچه و رواُپنی ، جانماز و سجاده و جاقرآنی و ، روتختی و پاتختی و رومیز آرایشی عروس و نیز تو بوفه ای و لب دكوری و رو مبلی و كوسن و بالش سنتی و همچنین قاب وزیرتلفنی و زیرگرام و زیرگلدونی ، و همچنین جانقلی و کیسه شاباش و جاجواهری وجاكتابی وهمچنین درپوشاك مردانه مانند كت و جلیقه و شلوارهای ورزشهای باستانی و در پوشاك زنانه درلباس مجلسی و لباس شب و مانتو و انواع کیف و كفش بكار میرود و امروزه حتی در پرده و تزئینات جانبی و همچنین در تزئین وسائل آشپزخانه و حتی در سرویس اتاق نوزاد(سیسمونی) استفاده می شود و در برخی شهرها (به ویژه اصفهان) به عنوان رسم ورسوم و به خاطر شگون دار بودن ترمه حتی نوع سرمه دوزی شده آن را روی جهاز عروس می گذارند و عروسان اصفهانی را كه از لحاظ جهاز شهره عام و خاص هستند را بدرقه خانه داماد میكنند. ازنظر ارزش و اهمیت مادی و معنوی ترمه همین بس كه در قباله عروس یک تاقه شال ترمه حتما در سند ازدواج قید میگردد.

کیف و ساک تبلیغاتی با طرح ترمه جهت هدایای ارزشمند

* * * در پایان باید به این نکته اشاره نمود که ترمه با آنکه قدمت دیرینه ای دارد و با فرهنگ و تاریخ ایران عجین شده است به دلایل مختلف دارای شان و جایگاهی نیست که لایق آنست. در مقایسه با کشمیر که نوعی منسوج شبیه به آن است و اکنون در دنیا مشهور است ، ترمه کمتر شناخته شده است. با اینحال با کمی تلاش و معرفی میتوان این هنر زیبا را همانند فرش ایرانی ثبت جهانی نمود و از آن برای ایجاد اشتغال داخلی بهره برد.
منابع:
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D8%B1%D9%85%D9%87
http://www.beytoote.com/art/artist/cashmere-lexicon.html
استاد شهريار نيرومند
http://www.1doost.com/DayPic-13900305.htm

------...

ادامه در منبع لینک »

موارد مشابه بر اساس تراکم کلیدواژه
چرا «همای» با ایرادات اش دوست داشتنی است؟ ...
bartarinha.ir ۱۳۹۵/۰۱/۰۶ مردم
«سعید جعفزاده احمد سرگورابی» را با نام هنری «پرواز همای» می شناسیم؛ همان کسی که یک دهه پیش، با آلبومی از اجرای کنسرتش در تهران، ناگهان سروصدایی به پا...ادامه مطلب»

چهار شنبه سوری مبارك ...
roozenoo.blogspot.com ۱۳۹۳/۱۲/۲۶ فرهنگ
چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که در شب آخرین چهارشنبهٔ سال (سه‌شنبه شب) برگزار می‌شود. در شاهنامهٔ فردوسی اشاره‌هایی درباره بزم چهارشنبه‌ای...ادامه مطلب»

چرا فردوسی و شاهنامه ی او در جهان بی همتاست ؟ ...
shahnamehpajohan.ir ۱۳۹۵/۰۹/۲۶ هنر
مرتضی ثاقب فر چکیده : انگیزه در نوشتن این جستار (مقاله) اظهار نظری است که در نشستی ، از دو زبان شناس گرامی ایرانی شنیدم که این سخن را که « فردوسی آفری...ادامه مطلب»

گذری بر تاریخچه جشن سپندارمذگان یا جشن زن ایرانی ...
seemorgh.com ۱۳۹۳/۰۱/۲۶ تاریخ
بیست و نهم بهمن ماه جشن 4000 ساله سنپدارمذگان یا جشن زن ایرانی... طبق سالنامه زرتشتى، روز پنجم از ماه اسفند که روز اسفند نام دارد و بنابر تقويم امرو...ادامه مطلب»

تولید و فروش جعبه هدیه ترمه تارشید ...
indoors.ir ۱۳۹۴/۰۱/۲۲ بازرگانی
دسته: جعبه فانتزی تولید و فروش جعبه هدیه ترمه تارشید هدیه ای مناسب نشانه اصالت ایرانی با انواع رنگ و نقش های دلپذیر متناسب با سلیفه د...ادامه مطلب»


EOF